Урок 1
Тема. Що таке сім’я
і шлюб
Очікувані результати
Після вивчення теми учні повинні:
знати - джерела сімейного права,
- юридичну термінологію теми: шлюб, сім’я, заручені
особи, нуліфікація шлюбу;
- умови недійсності шлюбу;
- види особистих немайнових та майнових прав у сім’ї;
вміти - аналізувати особливості укладення шлюбу
неповнолітніми;
- порівнювати зміст і поняття шлюбу та сім’ї;
- розв’язувати юридичні задачі по даній темі.
Обладнання. 1. Фрагменти
Сімейного кодексу
2. Юридичні задачі з даної теми.
3. Зразок заяви про реєстрацію шлюбу
4. підручник: Правознавство (практичний курс): підр. для
9 кл./ В.Л.Сутковий, П.М.Філіпенко. – К.:Генеза, 2009. - §18.
Тип уроку. Урок вивчення
нового матеріалу.
Метод. Практичний із
елементами роботи у малих групах.
Хід уроку
І. Представлення теми та очікуваних результатів.
План теми уроку
1. Поняття шлюбу та сім’ї
2. Умови укладення шлюбу
3. Умови недійсності шлюбу
4. Особисті немайнові та майнові права й обов’язки
подружжя
ІІ. Хід викладу теми уроку
1. Учні самостійно
ознайомлюються із ст. 3 та ст. 21 СК та коментують їх.
а) Бесіда. – Назвіть три ознаки сім’ї?
– Назвіть дві ознаки шлюбу?
– Чи можлива сім’я без шлюбу?
– Чи визнається СК подружжя, яке не уклало шлюбу
б) заповнення таблиці
|
Критерій для порівняння
|
Шлюб
|
Сім’я
|
|
Ознаки
|
- добровільність
- союз чоловіка і жінки
|
- спільний побут
- спільне проживання
- взаємні права та обов’язки
|
|
Підстави
|
- реєстрація в органах РАЦС
|
- кровна спорідненість
- шлюб
- усиновлення
|
|
Особливість
|
- релігійний обряд шлюбу не є
обов’язковою умовою законності шлюбу
|
- права і обов’язки чоловіка
і дружини, союз між якими не зареєстрований в органах РАЦС, не регулюються
Сімейним кодексом
|
2. При висвітленні
цього питання робота учнів організовується таким чином
а) робота в парах: учні першого варіанту розглядають
умови укладення шлюбу на стор. 127 підручника; учні другого варіанту –
укладення шлюбу неповнолітньою особою.
б) робота з юридичними задачами
Тетяна та Юрій збираються
одружитися. Мати Тетяни є двоюрідною сестрою батькові Юрія. У державному
органі реєстрації актів цивільного стану хлопцеві та дівчині заявили, що вони
не мають права одружуватися. Чи правильно вчинили працівники державного органу реєстрації актів
цивільного стану?
Знайдіть помилки в тексті:
Шлюб — це сімейний союз жінки і
чоловіка, зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану
або через релігійний обряд у церкві після досягнення жінкою та чоловіком 18
років, а якщо у них є діти, — можливе, зменшення шлюбного віку на 2-3 роки за
рішенням державного органу реєстрації актів цивільного стану із обов'язковим
укладенням шлюбного договору напередодні одруження.
Юрій (20 років) та Анжела (16 років,
вагітна) вирішили одружитися, про що дівчина повідомила своїх батьків. Батьки
Анжели проти шлюбу, оскільки хлопець не має вищої освіти, ніде не вчиться і не має постійного заробітку. Як буде вирішено
ситуацію?
Олександра (18 років) вагітна. За словами дівчини
батько дитини є її знайомий Микола (22 роки), який заперечує батьківство.
Олександра бажає одружитися із Миколою, а хлопець не лише не бажає
одружуватися, а й відмовляється від утримання дитини у випадку народження. Як
буде вирішено ситуацію?
в) робота з юридичним джерелом:
в) робота з юридичним джерелом:
- заповнення
заяви про реєстрацію шлюбу;
- робота над
терміном «наречені».
3. Умови
недійсності шлюбу, вивчаються учнями самостійно на основі таблиці у підручнику
(стор. 129).
Бесіда.
Визначте, який шлюб може бути визнаний недійсним за рішенням суду (відповідь
обгрунтуйте):
- з особою, яка
не досягла шлюбного віку і якій не було надано права на шлюб;
- з особою, яка
скоїла особливо тяжкий злочин, але приховала цей факт від іншого з подружжя;
- з особою, яка
приховала свою тяжку хворобу або хворобу, небезпечну для іншого з подружжя та
їхніх нащадків;
- з особою, яка
була відсутня на реєстрації шлюбу у зв’язку з перебуванням за кордоном;
- з особою,
батьки якої категорично заперечували укладення нею шлюбу.
4. Особисті
немайнові та майнові права пропонується вивчити методом роботи в малих групах.
а) І група
розглядає особисті немайнові права та обов’язки подружжя;
ІІ група розглядає ст. 57 СК – особиста приватна
власність чоловіка, дружини;
ІІІ група розглядає ст. 60,61 СК – спільна сумісна
власність подружжя.
б) робота над
юридичними задачами:
1) Оксана та Володимир перебували у
шлюбі три роки. Якось в одній із місцевих газет була надрукована стаття, що
містила інформацію, яка принижувала честь та гідність Володимира. Через суд він
домігся стягнення з редакції газети 4000 грн. за завдану йому моральну шкоду.
За ці кошти він придбав телерадіоапаратуру. Коли за рік Оксана і Володимир
розлучилися, між ними виник майновий спір саме з приводу телерадіоапаратури:
Оксана вважала, що це їхня спільна сумісна власність, а Володимир вважав
телерадіоапаратуру особистою приватною власністю.
2) Під час судового засідання щодо
поділу майна громадянин Сергій В. наполягав на виділенні йому частини набору
столового посуду, який його дружина отримала як подарунок до свого
тридцятиріччя, і посилався на те, що все майно, нажите подружжям під час
шлюбу, є спільною сумісною власністю, тим паче що на банкет з нагоди дня
народження дружини було витрачено чималі гроші.
3) Перебуваючи у шлюбі, Михайло С. заснував приватну фірму. У судовому
засіданні щодо поділу майна після розлучення його дружина Світлана наполягала
на поділі всього майна, зокрема й майна цієї фірми. Михайло заперечував, бо фірма
розвивалася завдяки його зусиллям і здібностям, а Світлана не мала до діяльності
фірми жодного стосунку.
4) Під час розгляду
в суді питання про поділ майна між подружжями після розлучення Ірина просила
суд виділити їй більшу частину майна, ніж Андрію, мотивуючи це тим, що Андрій
постійно грає у карти, зловживає спиртними напоями, тобто витрачає всі гроші,
які він особисто заробляє, суто на свої потреби. Сім'я завжди існувала на
гроші, які заробляла Ірина, на ці ж гроші було придбано майно, яке тепер
підлягає поділу.
5) Олег придбав будинок у селі. Після знайомства з Оленою вони погодилися на
сумісне проживання, яке триваю 10 років. За цей час до сільського будинку
добудували веранду та гараж. Але півроку тому Олег і Олена вирішили жити
окремо. Однак щодо поділу майна вони не досягли згоди і звернулися до суду.
Олена наполягає, щоб поділити сільський будинок у рівних частках.
ІІІ. Підведення підсумків уроку
IV. Домашнє
завдання.
1.
Підібрати з відомих кінофільмів, художніх творів, преси ситуації, які
пов’язані із сімейним правом.
2.
Опрацювати матеріал підручника (§18).
Додаток 1
Стаття 28. Заява про реєстрацію
шлюбу
1.
Заява про реєстрацію шлюбу подається жінкою та чоловіком до будь-якого
органу державної реєстрації актів цивільного стану за їхнім вибором.
Особи, які подали заяву про
реєстрацію шлюбу, вважаються нареченими. {Частину першу статті 28 доповнено
абзацом другим згідно із Законом N 524-V (524-16) від 22.12.2006 }
2. Заява про реєстрацію шлюбу
подається жінкою та чоловіком особисто.
3. Якщо жінка і (або) чоловік не
можуть через поважні причини особисто подати заяву про реєстрацію шлюбу до
органу державної реєстрації актів цивільного стану, таку заяву, нотаріально
засвідчену, можуть подати їх представники. Повноваження представника мають бути
нотаріально засвідчені.
4. Якщо реєстрація шлюбу у визначений день не
відбулася, заява про реєстрацію шлюбу втрачає чинність після спливу трьох
місяців від дня її подання.
Стаття 29. Ознайомлення наречених
з їхніми правами та обов'язками
{ Назва статті
29 із змінами, внесеними згідно із Законом N 524-V ( 524-16 ) від 22.12.2006}
1.
Орган державної реєстрації актів цивільного стану зобов'язаний ознайомити
наречених з їхніми правами та обов'язками як майбутніх подружжя і батьків та
попередити про відповідальність за приховання перешкод до реєстрації шлюбу. {Стаття
29 із змінами, внесеними згідно із Законом N 524-V ( 524-16 ) від 22.12.2006}
Стаття 30. Взаємна обізнаність
наречених про стан здоров'я
1.
Наречені зобов'язані повідомити один одного про стан свого здоров'я.
2. Держава забезпечує створення умов
для медичного обстеження наречених.
3. Порядок здійснення медичного
обстеження наречених ( 1740-2002-п )
встановлює Кабінет Міністрів України.
4.
Результати медичного обстеження
є таємницею і повідомляються лише нареченим.
5. Приховування відомостей про стан
здоров'я одним з наречених, наслідком чого може стати (стало) порушення
фізичного або психічного здоров'я іншого нареченого чи їхніх нащадків, може
бути підставою для визнання шлюбу недійсним. {Стаття ЗО в редакції Закону N 524-V ( 524-16 ) від 22.12.2006}
Стаття 32. Час реєстрації шлюбу
1.
Шлюб реєструється після спливу одного місяця від дня подання особами заяви про
реєстрацію шлюбу.
За наявності поважних причин
керівник органу державної реєстрації актів цивільного стану дозволяє реєстрацію
шлюбу до спливу цього строку.
2.
У разі
вагітності нареченої, народження нею дитини, а також якщо є
безпосередня загроза для життя нареченої або нареченого, шлюб реєструється у день подання відповідної заяви або у будь-який інший день за бажанням наречених протягом одного місяця.
безпосередня загроза для життя нареченої або нареченого, шлюб реєструється у день подання відповідної заяви або у будь-який інший день за бажанням наречених протягом одного місяця.
{Частина друга
статті 32 із змінами, внесеними згідно із Законом N 524-V (524-16) від 22.12.2006}
3.
Якщо є відомості про наявність перешкод до реєстрації шлюбу, керівник
органу державної реєстрації актів цивільного стану може відкласти реєстрацію шлюбу, але не більш як на три місяці. Рішення про таке відкладення може бути оскаржене до суду.
органу державної реєстрації актів цивільного стану може відкласти реєстрацію шлюбу, але не більш як на три місяці. Рішення про таке відкладення може бути оскаржене до суду.
Додаток 2
Зразок заяви про реєстрацію
шлюбу
|
Реєстрацію
шлюбу призначено
на "___" ____________
20__ р. о ___ годині ___ хвилин
_______________________________________________
(підпис
посадової особи, яка прийняла заяву)
Шлюб зареєстрований ______________, актовий
запис N_____
(число, місяць, рік)
|
|
Місце для квитанції
про сплату державного мита |
ЗАЯВА
про реєстрацію шлюбу
|
|
ВІН
|
ВОНА
|
|
1. Прізвище |
|
|
|
2. Власне ім'я |
|
|
|
3. По батькові |
|
|
|
4. Дата народження Вік |
|
|
|
5. Місце народження (місто, село, район, область, держава) |
|
|
|
6. Громадянство |
|
|
|
7. Відношення до військової служби: а) де перебуває на обліку б) назва міста та номер поштової скриньки військової частини, де служить |
|
|
|
місце
реєстраційного
штампа (відмітки) |
||
|
|
||
|
8. Сімейний стан (у шлюбі не перебуває, удівець (удова), шлюб розірвано). Назва документа, що підтверджує припинення попереднього шлюбу, номер та дата складання актового запису про розірвання шлюбу (смерть), назва відділу реєстрації актів цивільного стану, який провадив відповідну реєстрацію |
|
|
|
9. Місце проживання (повна адреса з зазначенням
індексу) |
|
|
|
10. Назва документа, що посвідчує особу: паспорт або паспортний документ (його серія, номер, яким органом і коли виданий) |
|
|
|
Перешкод до реєстрації шлюбу у нас немає.
Виявляючи взаємну
згоду на вступ до шлюбу, просимо зареєструвати його в установленому
законодавством порядку.
Після реєстрації шлюбу бажаємо мати
прізвище:
|
|||||||
|
|
|||||||
|
_____________________________
(чоловік) |
______________________
(жінка) |
||||||
|
З умовами і порядком реєстрації шлюбу, а також з обов'язком повідомити один одного про стан здоров'я ознайомлені.
Права й обов'язки як майбутніх подружжя і батьків нам
роз'яснено.
Про відповідальність за надання недостовірних відомостей
органу реєстрації актів цивільного стану попереджені.
(Місце для заяви про бажання наречених зареєструвати шлюб
в урочистій обстановці; для відміток про отримання направлення на медичне
обстеження або про відмову в цьому).
|
|||||||
|
|
|||||||
|
Підписи наречених: |
Він
_____________________________________
(дошлюбне прізвище) |
|
|||||
|
|
Вона
____________________________________
(дошлюбне прізвище) |
|
|||||
|
"___" _____________ 20__ р. |
|
|
|||||
Урок 2
Тема. Взаємні права та обов’язки батьків і дітей
Очікувані результати
Після вивчення теми учні зможуть:
знати - майнові та немайнові права й обов’яжи батьків і
дітей;
- поняття аліменти.
уміти - пояснювати умови і способи виконання прав та
обов’язків батьків і
дітей, наводити приклади;
- висловлювати власне ставлення до положень закону щодо
відповідальності
батьків і дітей.
Обладнання. 1. Фрагменти
Сімейного кодексу
2. Юридичні задачі з даної теми.
3. Підручник: Правознавство (практичний курс) 9 кл./ В.Л.Сутковий, П.М.Філіпенко. –
К.:Генеза, 2009.( - §18).
Тип уроку. Урок вивчення
нового матеріалу.
Метод. Практичний із
елементами роботи у малих групах.
Хід уроку
І. Представлення теми та очікуваних результатів.
План теми уроку
1. Особисті немайнові права дітей і батьків
2. Права батьків і дітей на майно
3. Право батьків і дітей на утримання
4. Особисті немайнові та майнові права й обов’язки
подружжя
ІІ. Хід викладу теми уроку
Вступне слово вчителя
Уявіть,
що ви опинилися в країні, де не миряться між собою діти і батьки, та зайшли до місцевої школи. У клас входить учитель і бачить лише одного учня.
"А де решта?" — запитує Микола Петрович. "Одних батьки до школи
не пускають, інші самі не бажають вчитися ", — відповів учень. "А
чого ти прийшов?" — "А ми тут домовилися зустрітися з Мариною, то я
її чекаю. Мене батьки не пускали, так я їх закрив у коморі". "Ну тоді
пішов і я, — каже Микола Петрович. — У мене справи: я сьогодні виселяю свою
доньку з квартири, бо вона мені зі своїми капризами вже набридла. Хай живе, де
заманеться".
Подумайте, які права й обов'язки
батьків і дітей не діють у цій країні? Які норми законодавства ви можете
запропонувати їм?
Після народження дитини у батьків
та їхньої дитини виникають взаємні (особисті немайнові та майнові) права й
обов'язки.
Мати, батько мають рівні права й
обов'язки щодо дитини незалежно від того, чи перебували вони у шлюбі. Розірвання
шлюбу між батьками, проживання окремо від дитини не звільняє їх від обов'язків
щодо неї.
1. Особисті немайнові права і
обов’язки батьків і дітей учні виписують у зошит на основі матеріалу підручника
(стор.136-137).
- Чи погоджуєтесь ви з думкою, що наше законодавство
захищає інтереси дітей? Свою думку аргументуйте.
2. Дане питання вивчається за
допомогою роботи із статтями 173, 177, 178 СК.
Стаття 173 Сімейного кодексу України. Роздільність майна батьків і дітей
1. Батьки і діти, зокрема ті, які спільно проживають, можуть бути самостійними
власниками майна.
2.
При вирішенні спору між батьками
та малолітніми, неповнолітніми дітьми, які спільно проживають, щодо належності
їм майна вважається, що воно є власністю батьків.
Стаття 177 Сімейного кодексу України. Управління
майном дитини
1. Якщо у малолітньої дитини є майно, батьки управляють ним без спеціального
на те повноваження. Батьки зобов'язані вислухати думку дитини щодо способів
управління її майном.
Стаття 178 Сімейного кодексу України. Використання доходу від майна дитини
1. Дохід, одержаний від використання майна малолітньої дитини, батьки мають
право використовувати на виховання та утримання інших дітей та на невідкладні
потреби сім'ї.
2.Неповнолітня дитина розпоряджається доходом від свого майна відповідно до
Цивільного кодексу України.
Батьки
розпоряджаються майном дитини лише до досягнення нею 18 років або моменту її
одруження. Майно, набуте батьками і дітьми за рахунок їхньої спільної праці чи
спільних коштів, належить їм на праві спільної сумісної власності.
Майно, придбане батьками для
забезпечення розвитку, навчання та виховання тини (одяг, речі особистого
вжитку, іграшки, книги, музичні інструменти, спортивне ладнання тощо) є
власністю дитини.
Виконаємо
разом...
Працюючи в парах, проаналізуйте
ситуації та дайте відповідь на запитання до них.
1)Артему після смерті дідуся у
спадщину відійшла однокімнатна квартира. Ар-тему 16років. Він вирішив продати
квартиру, бо вона йому не потрібна. Він має свою кімнату у квартирі батьків, а
ось грошей на мотоцикл і поїздку на море в нього нема. Він хоче здійснити свої
мрії. Чи може
він це зробити?
2)У сім'ї 16-річної Олі часто
бракує грошей. Оля влітку пішла працювати й отримувала заробітну плату. Мама
Олі попросила її віддати частину грошей на потреби сім % оскільки на зиму Олі
потрібна куртка, а її братику — взуття. Чи має Оля за законом віддати мамі гроші?
3)Катерина, якій виповнилося 13
років, за гроші, що були подаровані їй на день народження, придбала у магазині
магнітофон. Батьки без обговорення з Катериною віднесли магнітофон до магазину
і забрали гроші. Катерина вважає рішення батьків незаконним. Хто правий у цій ситуації?
3. Право батьків і дітей на утримання регулює ст. 51 Конституції України
та ст. 202, 203, 204 СК.
а) робота із юридичними ситуаціями – учні
обговорюють юридичні ситуації у групах.
1. Сімнадцятирічний Мирослав закінчив школу і вступив до університету
на контрактну форму навчання. Хлопець стверджує його батьки зобов'язані платити
за навчання, оскільки він є неповнолітнім. Як буде вирішено ситуацію?
2. Перебуваючи у шлюбі, громадянка Мішина
стала інвалідом ІІ групи. Через 3 роки після
цього вони з чоловіком розлучилися. Після розлучення Мішина звернулася із
вимогою до колишнього чоловіка про сплату аліментів. Мішин відповів, що вони
розлучені і вже не родичі, тому він їй нічого не винен. Жінка подала позов до
суду. Як вирішиться справа?
3. Шлюб подружжя Броньків було
розірвано у міському суді. Розглядаючи спір про розподіл спільно нажитого майна
подружжям, суд зробив розподіл — квартири, дачі, автомобіля. У зустрічному
позові Остапа Бронько про розподіл грошових вкладів Марії Бронько, що знаходилися
у банку, відмовив у зв'язку із відмовою колишньої дружини від вимоги про
розподіл предметів домашнього вжитку. Чи є рішення суду правомірним? Чому?
4. Іван Іванович Іванов (55
років) внаслідок необережності став інвалідом II групи. Пенсії, яку він отримує через
інвалідність, йому ледве вистачає на прожиття. А ще потрібно платити за
квартиру та ліки. Тому він звернувся до суду із позовом про стягнення аліментів
із свого сина (30 років, вчитель, має сім'ю та двоє дітей), з яким не
підтримував стосунків впродовж останніх 25 років з моменту розлучення з матір'ю
сина (не зустрічався, не спілкувався, не брав участі у вихованні), при цьому
він сплачував аліменти на сина до його повноліття. Яке рішення прийме суд?
б) Найбільш компетентного учня можна призначити
«експертом». Він повинен узагальнити відповіді учнів і підсумувати обговорення
на підставі статей Сімейного кодексу.
ІІІ. Проведення підсумків
уроку.
а) працюючи в парах, закінчіть речення:
Батьки зобов’язані утримувати дитину до …
За домовленістю між батьками дитини той із них, хто
проживає окремо від дитини, може брати участь у … в … формі.
Батьки можуть бути звільнені від обов’язку утримувати
дитину, якщо …
б) юридичний диктант
1. Спільною сумісною власністю є:
□
А коштовності куплені чоловіком
для дружини;
□ Б автомобіль,
куплений чоловіком, на гроші, які у нього були до одруження;
□
В дачний будинок, що успадкувала
дружина;
□
Г моторний човен, придбаний на
гроші, подаровані на весілля;
□
Ґ
премія дружини.
2. Дружина та чоловік:
□
А повинні матеріально підтримувати
одне одного;
□ Б не повинні
матеріально підтримувати одне одного;
□
В можуть підтримувати за взаємною
згодою.
3. Особа вважається
малолітньою до_____ років.
□
A 10;
□ Б 12;
□
В 14;
□
Г 15;
□
Ґ 16.
4. Дитиною визнається особа до______ років.
□
А
14;
□ Б 15;
□
В
16;
□
Г
18;
□
Ґ
19;
□
Д 20.
5. Якщо батьки дитини невідомі, запис про них у Книзі
реєстрації народжень провадиться за рішенням органу опіки та піклування:
□
А суду;
□ Б органу
реєстрації актів цивільного стану;
□
В органу опіки та піклування.
6. Мати і
батько:
□
А не мають рівних прав та обов'язків щодо дитини, якщо
вони не перебувають у шлюбі;
□
Б не мають рівних прав та
обов'язків щодо дитини, якщо вони не проживають разом із дитиною;
□
В мають рівні права та обов'язки
щодо дитини, незалежно від того, чи перебувають вони у шлюбі та чи проживають
разом з дитиною.
7. Народження дитини реєструється в:
□
А суді;
□ Б ЖЕКу;
□
В органі опіки та піклування;
□
Г нотаріуса;
□
Ґ державному органі реєстрації
актів цивільного стану.
8. Новонароджену дитину слід
зареєструвати протягом ______ з дня народження
□
А 10 днів
□ Б 15 днів;
□
В 1 місця;
□
Г 3 місяців;
□
Ґ 6 місяців;
□
Д 1 року.
9. Майно куплене батьками дитині
є:
□
А спільною власністю батьків;
□
Б спільною власністю всієї сім'ї;
□ В є особистою власністю того з
батьків, хто його купив;
□
Г особистою приватною власністю
дитини.
10. Якщо у малолітньої дитини є майно, то:
□
А така дитина може самостійно ним
розпоряджатися;
□ Б така дитина може
самостійно ним розпоряджатися за згодою батьків;
□
В батьки управляють ним за надання
їм таких повноважень дитиною;
□
Г батьки управляють ним без
спеціального на те повноваження.
11. Батьки зобов'язані утримувати
дитину до досягнення нею___ років.
□
А 14;
□ Б 15;
□
В
16;
□
Г
17;
□
Ґ 18;
□
Д 20.
12. Якщо повнолітні дочка, син продовжують навчання і у зв'язку з цим потребують
матеріальної допомоги, батьки зобов'язані утримувати їх до досягнення за умови, що вони можуть надавати матеріальну
допомогу.
□
А 20 років;
□ Б 21 року;
□
В 22 років;
□
Г 23 років;
□
Ґ 24 років;
□
Д 25 років.
13. Вкажіть вірні твердження:
□
А кожна річ, набута за час шлюбу є
об'єктом права спільної сумісної власності подружжя;
□
Б особистою приватною власністю чоловіка (дружини ) є кошти, одержані як
відшкодування за втрату (пошкодження) речі, яка їй, йому належала, а також як
відшкодування їй, йому моральної шкоди;
□
В дружина та чоловік мають
рівні права на володіння, користування і розпорядження майном, що належить їм
на праві спільної сумісної власності;
□
Г майном, що належить подружжю на
праві спільної сумісної власності вони розпоряджаються за взаємною згодою;
□
Ґ той із подружжя, хто є власником
майна, визначає режим володіння та користування ним з урахуванням своїх власних
інтересів.
14. Якщо дитина народилася у матері,
яка не перебуває у шлюбі, і немає спільної заяви батьків, заяви батька або
рішення суду:
□
А запис про батька дитини не
провадиться;
□
Б запис про батька дитини провадиться за прізвищем матері;
□
В ім'я та по батькові батька
дитини не записуються;
□
Г ім'я та по батькові батька
дитини не записуються до встановлення судом;
□
Ґ ім'я та по батькові батька
дитини записуються за вказівкою матері.
15. Вкажіть вірні твердження:
□ А батьки не мають права на майно дитини, що належить їй на правах
особистої приватної власності, так само, як і діти не мають права на майно
батьків;
□ Б майно, придбане
батьками або одним із них для забезпечення розвитку, навчання та виховання
дитини є спільною власністю батьків і дитини;
□
В дохід, отриманий від
використання майна малолітньої дитини, батьки не мають права використовувати на
виховання та утримання інших дітей;
□
Г майно, набуте батьками і дітьми
за рахунок їхньої спільної праці чи спільних коштів, належить їм на праві
спільної сумісної власності;
□
Ґ батьки зобов'язані вислухати
думку дитини щодо способів управління її майном ними.
16. Вкажіть вірні твердження:
□
А повнолітні дочка, син
зобов'язані утримувати батьків, які є непрацездатними і потребують
матеріальної допомоги, в іншому випадку з них також стягуються аліменти;
□ Б суд визначає
розмір аліментів на батьків у твердій грошовій сумі;
□
В діти не зобов'язані брати участь
у додаткових витратах на батьків,
□
спричинених важкою хворобою, інвалідністю або немічністю;
□
Г якщо мати або батько були
позбавлені батьківських прав, то на дітей не може бути покладений обов'язок
щодо їх утримання;
□
Ґ батьки зобов'язані утримувати
дитину до досягнення нею повноліття
Урок 3
Тема. Як держава захищає права дитини у сім’ї
Після цього уроку учні повинні:
знати - підстави позбавлення батьківських прав;
- перелік осіб, які мають право на звернення до суду з
позовом про
позбавлення
батьківських прав;
розуміти поняття: органи опіки та піклування,
усиновлення, патронат, опіка,
піклування, позбавлення
батьківських прав
уміти - розповідати про шляхи, умови й порядок
влаштування дітей,
позбавлених батьківського піклування, наводити приклади;
- висловлювати власне ставлення до положень закону щодо
піклування
держави про дітей, які не мають батьків.
Обладнання. 1. Фрагменти
Сімейного кодексу
2. Юридичні задачі з даної теми.
3. Підручник: Правознавство (практичний курс) 9 кл./ В.Л.Сутковий, П.М.Філіпенко. –
К.:Генеза, 2009.(§20).
Тип уроку. Урок вивчення
нового матеріалу.
Метод. Практичний з
елементами роботи у групах.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1. Прочитайте справу, проведіть письмовий аналіз і
розв’яжіть її.
СПРАВА ПРО...
ЧИ ОТРИМАЄ БАТЬКО ДОПОМОГУ
65-річний
пенсіонер Петро К. звернувся до суду з проханням змусити свого 32-річного сина
Сергія надавати йому матеріальну допомогу для лікування. До своєї заяви він
додав довідку про розмір пенсії — 185 грн., медичну довідку, що він є інвалідом
II групи і хворіє на астму. На суді його син заявив, що батько покинув сім'ю
напризволяще, коли Сергію було 12 років. До цього часу він пив, бив дружину —
матір Сергія, три роки був позбавлений батьківських прав. Після розлучення він
не допомагав сім'ї, аліменти з нього стягувались у судовому порядку за позовом
матері Сергія.
Сергій К. має неповнолітнього
сина та дружину, яка є студенткою 5 курсу економічного факультету вищого
навчального закладу. Він щойно започаткував фермерське господарство і всі
гроші вкладає у цю справу, утримує сина і дружину та оплачує навчання дружини.
2. Охарактеризуйте особисті немайнові права та обов’язки
батьків та дітей.
3. Розкрийте зміст права на утримання.
4. Якими є права батьків і дітей на майно.
ІІ. Представлення теми та очікуваних результатів
План теми уроку
1. Підстави позбавлення батьківських прав
2. Що таке усиновлення, опіка, піклування
3. Що законодавство розуміє під патронатом над дітьми та
дитячим будинком сімейного типу.
ІІІ. Хід викладу теми уроку
1. Поясніть, як ви
розумієте зміст таких народних приказок:
Не та мати, що народила, а та, що виховала й вигодувала.
З хати по нитці – сироті свитина.
Сирітська сльоза не капає дарма.
Ніхто не бачить і не чує, як сирота плаче й горює.
-
Чому
для дитини є надзвичайно важливим зростати в сім’ї?
-
Опрацюйте
самостійно матеріал підручника на стор. 141-142 та поясніть підстави
позбавлення батьківських прав.
-
У
яких випадках суд порушує кримінальну справу щодо батьків чи одного із них?
-
Перелічіть
осіб, які мають право на звернення до суду з позовом про позбавлення
батьківських права.
-
Знайдіть
юридичні помилки у тексті на стор. 142.
2. Що таке
усиновлення, опіка, піклування
-
Прочитайте
визначення поняття «усиновлення» і вкажіть дві ознаки цього поняття.
-
Усиновлення
надає усиновлювачеві права і накладає на нього обов’язки щодо дитини, яку він
усиновив, у тому самому обсязі, який мають батьки.
Об'єднайтеся у трійки та обговоріть, які вимоги до
усиновлювачів ви б внесли до сімейного законодавства? Кому б ви віддали
перевагу при усиновленні дитини: близькому родичу, іноземцю чи особі, яка не
має власних дітей? Чому? Порівняйте свої думки з положеннями законодавства,
наведеними далі.
Мовою
документів
І група. Стаття
211 Сімейного кодексу України. Особи, які можуть бути усиновлювачами
1. Усиновлювачем дитини може бути повнолітня дієздатна особа.
2. Усиновлювачем може бути особа, що старша за дитину,
яку вона бажає усиновити, не менш як на п'ятнадцять років...
3. Усиновлювачами можуть бути
подружжя...
Усиновлювачами не можуть бути
особи однієї статі.
4. Особи, які не перебувають у шлюбі між собою, не
можуть усиновити одну і ту саму дитину...
5. Якщо дитина має лише матір, вона не може бути
усиновлена чоловіком, з яким її мати не перебуває у шлюбі.
Якщо дитина має лише батька, вона не може бути
усиновлена жінкою, з якою він не перебуває у шлюбі...
6. Кількість дітей, яку може усиновити один усиновлювач, не обмежується.
ІІ
група. Стаття 212 Сімейного
кодексу України. Особи, які не можуть бути усиновлювачами
1. Не можуть бути усиновлювачами особи, які:
1) обмежені у дієздатності;
2) визнані недієздатними;
3) позбавлені батьківських прав, якщо ці права не були поновлені;
4) були усиновлювачами іншої дитини, але усиновлення
було скасовано або визнано недійсним з їхньої вини;
5) перебувають на обліку або на лікуванні у психоневрологічному чи наркологічному диспансері;
6) зловживають спиртними напоями або наркотичними засобами;
7) не мають постійного місця проживання та постійного
заробітку (доходу);
8) страждають на хвороби, перелік яких затверджений
Міністерством охорони здоров'я України.
2. Крім осіб, зазначених у частині першій цієї статті, не можуть бути усиновлювачами
інші особи, інтереси яких суперечать інтересам дитини.
ІІІ група. Стаття
213 Сімейного кодексу України. Особи, які мають переважне перед іншими право на
усиновлення дитини
1. За наявності кількох осіб, які виявили бажання усиновити одну і ту ж
дитину, переважне право на її усиновлення має громадянин України:
дитину, переважне право на її усиновлення має громадянин України:
1) у сім'ї якого виховується дитина;
2) який є чоловіком матері, дружиною батька дитини, яка усиновлюється;
3) який усиновлює кількох дітей, які є братами, сестрами;
4) який є родичем дитини.
2. Крім осіб, зазначених у частині першій цієї статті,
переважне право на усиновлення дитини має подружжя.
|
Дитина,
яка є громадянином України, може бути усиновлена іноземцем, якщо вона
перебуває не менш як один рік на обліку в Центрі з усиновлення дітей
|
|
Усиновлення іноземцями дитини в Україні
|
|
Якщо усиновлювач є родичем
дитини або дитина страждає на хворобу, що внесена до спеціального переліку,
усиновлення може бути здійснене до спливу цього терміну
|
|
Переважне право на
усиновлення дитини - громадянина України мають іноземці, які є: родичами
дитини; громадянами держав, з якими Україна уклала договір про надання
правової допомоги; дитині будуть забезпечені права в обсязі не меншому,
ніж за законами в Україні; за усиновленою дитиною зберігається громадянство
України до досягнення нею 18 років
|
-
Чому
усиновлення відбувається лише на підставі рішення суду? Чи доцільно спростити
процедуру усиновлення?
Суд, приймаючи рішення стосовно усиновлення
дитини, зважає на обставини, що мають істотне значення щодо особи, яка бажає
усиновити дитину: її стан здоров'я, матеріальне становище, сімейний стан та
умови проживання; ставлення до виховання дитини й мотиви, на підставі яких вона
бажає усиновити дитину.
Щодо дитини суд зважає на
особу самої дитини та стан її здоров'я; на ставлення дитини до особи, яка бажає
її усиновити; на те, як довго особа вже опікується дитиною.
Усиновлення дитини здійснюється
за вільною письмовою нотаріально посвідченою згодою її батьків. Без згоди
батьків усиновити дитину можна, якщо батьки невідомі, визнані судом безвісно
відсутніми або недієздатними, позбавлені батьківських прав щодо дитини, яка
усиновлюється, або ж, не проживаючи з дитиною понад шість місяців без поважних
причин, не виявляють щодо неї батьківської турботи та піклування, не виховують
та не утримують її.
На усиновлення дитини одним із
подружжя потрібна письмова згода другого з подружжя, за винятком випадків, коли
подружжя проживають окремо.
Для усиновлення потрібна також
згода самої дитини, яка дається у формі, що відповідає вікові дитини.
Усиновлення проводиться без згоди дитини лише у випадках, коли вона у зв'язку з
віком або за станом здоров'я не усвідомлює факту усиновлення.
Усиновлювачі
мають право на таємницю усиновлення. Якщо усиновлювач бажає, державний орган
реєстрації актів цивільного стану може видати йому на підставі рішення суду
свідоцтво про усиновлення.
Усиновлення скасовується за
рішенням суду у випадках, якщо воно суперечить інтересам дитини; не забезпечує
їй сімейного виховання; дитина страждає недоумством, на психічну чи іншу тяжку
невиліковну хворобу, про що усиновлювач не знав і не міг знати на час
усиновлення; між усиновлювачем і дитиною склалися, незалежно від усиновлювача,
стосунки, які роблять неможливими їхнє спільне проживання і виконання
обов'язків.
-
Робота над заповненням порівняльної таблиці понять «опіки» та
«піклування»
|
Критерії для порівняння
|
Опіка
|
Піклування
|
|
Особа, над якою
встановлюється
|
|
|
|
Особи, які можуть бути
опікуном чи піклувальником
|
|
|
|
Випадки припинення опіки
чи піклування
|
|
|
|
Опікун, піклувальник
зобов’язаний
|
|
|
|
Опікун, піклувальник має право
|
|
|
|
Опікун, піклувальник не має права
|
|
|
3. Що
законодавство розуміє під патронатом над дітьми та дитячим будинком сімейного
типу.
-
Проаналізуйте й розв’яжіть ситуацію.
-
Хто правий у цій ситуації?
-
Для вирішення даного завдання скористайтесь статтями Сімейного кодексу
України.
27-річний
вчитель Ярослав Ч. звернувся до органу опіки та піклування з проханням
дозволити йому взяти на виховання на умовах договору про патронат учня його
класу 11-річного Миколу P., батьки якого нещодавно загинули в автомобільній катастрофі. Працівники
органу відмовили Ярославу, посилаючись на те, що дитина передається в сім 'ю, а
Ярослав живе сам і не є сім'єю. Ярослав же стверджував, що з моменту, коли вони
з Миколою почнуть жити разом, це й буде сім 'я.
Мовою документів
Стаття 252
Сімейного кодексу України. Договір про патронат
1. За договором про патронат орган опіки та піклування
передає дитину, яка є сиротою або з інших причин позбавлена батьківського
піклування, на виховання у сім'ю іншої особи (патронатного вихователя) до
досягнення дитиною повноліття, за плату.
Стаття 253 Сімейного кодексу України. Згода дитини
на проживання у сім'ї патронатного вихователя
1. На передачу дитини у сім'ю патронатного вихователя
потрібна згода дитини, якщо вона досягла такого віку, що може її висловити.
Стаття 254
Сімейного кодексу України. Плата за виховання дитини
1. За виховання дитини патронатному вихователю встановлюється плата, розмір
якої визначається за його домовленістю з органом опіки та піклування.
Договори про патронат можуть бути укладені також з особами, які згодні
безоплатно виховувати дітей, позбавлених батьківського піклування.
Стаття 255
Сімейного кодексу України. Обов'язки патронатного вихователя
1. Патронатний вихователь зобов'язаний:
1) забезпечити дитину житлом, одягом, харчуванням тощо;
2) створити дитині умови для навчання, фізичного та духовного розвитку;
3)захищати дитину, її права та інтереси як опікун або піклувальник, без
спеціальних на те повноважень.
Стаття 256 Сімейного кодексу України. Припинення
договору про патронат
1. Договір про патронат припиняється у разі відмови від нього вихователя або
дитини, яка досягла чотирнадцяти років.
До призначення дитині нового вихователя або передання дитини іншій особі,
навчальному закладові, закладові охорони здоров'я або соціального захисту
вихователь, який відмовився від договору, зобов'язаний піклуватися про дитину.
2. Договір про
патронат може бути розірваний за згодою сторін або за рішенням суду в разі
невиконання вихователем своїх обов'язків або якщо між ним та дитиною склалися
стосунки, які перешкоджають виконанню обов'язків за договором.
-
Висловіть своє ставлення до особливостей виховання згідно договору про
патронат.
IV. Проведення підсумків уроку
Опрацюйте справу
З КИМ ЗАЛИШИТЬСЯ СОФІЙКА
У суді слухається справа про
розірвання шлюбу 25-річної Олени та 32-річного Миколи, які мають 5-річну доньку
Софійку.
Заяву про розлучення подала
Олена, яка щойно повернулася з Італії, де працювала 3,5 роки. Після відпустки з
догляду за дитиною Олена не змогла повернутися на роботу у зв'язку із закриттям
фабрики, де вона раніше працювала комірницею. Разом із подругою Олена поїхала
до Італії, де влаштувалася на роботу гувернанткою.
Маленька Софійка залишилася з
батьком та бабунею віком 55 років, які доглядали й виховували її.
Перший рік Олена телефонувала
щотижня і надсилала невеличкі гроші на утримання дитини. За рік вона перестала
телефонувати, а ще через півроку — надсилати гроші. Микола не розшукував
дружину, оскільки на той час Софійка тяжко хворіла і батько віддавав їй всю
увагу і сили.
Повернувшись два місяці тому в
Україну, Олена заявила Миколі, що виходить заміж за заможного італійця, який
любить її та має намір удочерити Софійку.
Микола стверджує, що він
нікому не віддасть дитину, оскільки він її дуже любить і це його донька. Крім
того, його заробітку лікаря районної лікарні та пенсії його матері-вчительки
вистачить на те, щоб прожити разом із дитиною.
Олена стверджує, що теж дуже
любить свою доньку і всі ці роки важко працювала заради неї. Крім того, це
безглуздя — залишити дитину батькові, який ледве може утримати себе та
стареньку матір, коли є можливість дати дитині добре матеріальне забезпечення,
материнську любов та гідне майбутнє.
Допишіть у схемі
пропущені поняття і терміни
|
… прийняття у свою сім’ю на правах
дочки чи сина
|
|
Влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування
|
|
… передання дитини на виховання у сім’ю за договором
|
|
… встановлюється над дитиною, яка не досягла 14 років
|
|
… встановлюється над неповнолітньою дитиною, яка не досягла 18 років
|
|
Встановлюється органом … та … або …
|
Урок 4
Тема. Моя сім’я
– моя фортеця
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
уміти аналізувати юридичні ситуації щодо сімейного права;
- пояснювати за допомогою малюнків права дитини у сім’ї;
- давати оцінку відповідей однокласників;
- висловлювати власну думку щодо захисту прав дітей у сім’ї.
Обладнання. 1.
Роздатковий матеріал із завданнями для конкурсів.
2. Відеоматеріали про невиконання батьками своїх
обов’язків.
3. Учнівські малюнки на тему захисту прав дитини у сім’ї.
Тип уроку. Урок узагальнення
знань.
Метод. Брейн-ринг.
Хід уроку
І. Представлення теми та очікуваних результатів уроку.
1) У кожної людини мають бути святі істини та святі
імена, святі принципи та святі, незаперечні, непорушні правила поведінки. Ми
маємо досягти того, щоб у нашому суспільстві не було жодної морально нестійкої,
непорядної людини – це насамперед означає розвивати чутливість до прекрасного,
привабливого, з одного боку, і до мерзенного, неприпустимого, нетерпимого, з
іншого. Кожен має відчувати, що порушувати принципи моралі означає переступити
межу, за якою починається мерзенне. Зрозуміло, що усі ниточки виховання ведуть
до сім’ї і взаємовідносин у ній.
2) Демонстрація відеоматеріалу про невиконання батьками
своїх обов’язків та його обговорення.
ІІ. Основна частина уроку.
Проведення конкурсів.
Учні класу об’єднуються
у чотири групи ще на попередньому уроці. Діти готували у групах домашнє
завдання: малюнок, що коментує права дитини у сім’ї, прислів’я та крилаті вислови на правознавчу тематику у
галузі сімейного права.
1.
Конкурс «Агітатор». За 2 хвилини представники кожної групи повинні
довести, що законодавство захищає права дитини у сім’ї.
2. Конкурс «Дуель» проводиться між представниками кожної
команди за такими питаннями:
1. Який орган влади приймає рішення про усиновлення
дитини?
2. Хто отримує плату за виховання дітей у своїй сім’ї?
3. Піклування над особою припиняється, коли вона матиме …
років.
4. Зменшення шлюбного віку за наявності підстав можливе
до … років.
5. У шлюбі між собою не можуть перебувати …
6. Не можуть бути усиновлювачами особи, які …
7. особи, що подали заяву про реєстрацію шлюбу, повинні
повідомити одна одну про …
8. Права і обов’язки подружжя виникають з моменту …
9. Сім’я, у якій немає одного із батьків називається …
10. Орган влади, який надає дозвіл на зменшення шлюбного
віку – це …
11. У якій власності буде будинок, що успадкувала
дружина?
12. У якій власності будуть коштовності куплені чоловіком
для дружини?
13. Протягом якого терміну слід зареєструвати
новонароджену дитину?
14. Різниця у віці між усиновлювачем та дитиною не може
бути більшою ніж …
15. До досягнення якого віку встановлюється опіка?
16. Усиновлення дитини може відбуватися і без згоди батьків, якщо …
17. Дитина має право звернутися за захистом своїх прав та
інтересів до суду, якщо …
18. Дитина, над якою встановлено опіку або піклування,
має право на …
19. Не можуть бути усиновлювачами особи, які …
20. Не можуть перебувати у шлюби особи …
3. Конкурс «Хто правий?». Кожна команда готувала юридичні задачі і пропонує їх іншим командам.
Наприклад:
Ситуація 1. Юнак і дівчина
вирішили одружитися. Між ними виникла суперечка, у якій взяли участь батьки.
Дівчина бажає залишити своє дівоче прізвище, юнак наполягає, щоб обидва після
укладення шлюбу взяли його прізвище, а батьки дівчини пропонують компромісний
варіант — поєднати прізвища. Яке рішення, на вашу думку, відповідає закону?
Ситуація 2.
Після одруження чоловік у категоричній формі почав вимагати від своєї жінки
покинути роботу і займатися виключно домашнім господарством. Жінка не
погодилася, більше того — вона вирішила переїхати від чоловіка,
з яким вона проживала в однокімнатній квартирі разом зі свекрухою, до своїх
батьків у приватний будинок. Чоловік не погоджується з цим і наполягає на своєму,
вважаючи дії дружини порушенням її обов'язку.________________________________
Ситуація 3. Після кількох років
спільного проживання подружжя вирішило припинити шлюб. За цей час в них
народилося двоє дітей — хлопчик (2,5 року) та дівчинка (1,5 року). Подружжя
має квартиру (вона належала жінці ще до шлюбу), дачу (отримана чоловіком рік
тому у спадщину), автомобіль (подарований на весілля). У жінки є коштовності,
частина яких була подарована їй на день народження, а частина придбана
подружжям за останній рік спільного проживання, а також велика бібліотека, яку
вони спільно збирали. Яким чином має діяти подружжя?
Ситуація 4. Проаналізуйте ситуацію з правової точки зору.
17-річна Тетяна М. узяла шлюб
із 20-річним Андрієм К. До реєстрації шлюбу майбутнє подружжя уклало шлюбний договір. Тетяна, як неповнолітня
отримала для цього письмову згоду батьків. Через три місяці Тетяна отримала у
спадок земельну ділянку, у зв'язку з чим подружжя вирішило внести зміни до
шлюбного договору. Батьки Тетяни були проти. Молодій дружині ще не виповнилося
18 років, а оскільки вона неповнолітня, то без їхньої згоди вона не має права
вносити зміни до шлюбного договору. Чи потрібна в такій ситуації згода батьків?
4. Кожна група демонструє малюнок
на тему: «Права дитини у сім’ї»
5. Конкурс капітанів «Антиреклама
на сімейну тематику»
Зразки відповідей
-
Батьки
і діти не мають взаємних прав і обов’язків;
-
Шлюбний
договір подружжя є обов’язковим для укладання;
-
Шлюбний
вік не може бути знижено;
-
Кожна
річ, набута за час шлюбу, є об’єктом права спільної сумісної власності
подружжя.
6. Конкурс «Крилаті вислови» полягає в тому, що кожна із команд називає якнайбільшу кількість висловів
на тему сімейного права, але пояснює їх інша команда.
Наші діти –
це наша старість. Правильне виховання – це наша щаслива старість, погане
виховання – це наше майбутнє горе. (А.С.Макаренко)
Вашими
словами ви не обдурите дитини: не слова ваші вона буде слухати, а бачитиме ваш
погляд, ваш дух, який володіє вами. (В.Ф.Одоєвський)
Перша
проблема батьків – навчити дітей, як поводитися в пристойному суспільстві;
друга – знайти це пристойне суспільство. (Роберт Обен)
Дитина
найбільше потребує вашої любові тоді, коли вона менше всього її заслуговує
(Ерма Бомбек)
Хочеш, щоб
твоя дитини впевнено стояла на ногах – не тримай її весь час за руку
(В.Фролова)
цікаво!:)
ВідповістиВидалити